maanantai 29. lokakuuta 2018

Gradutuloksia osa 1: Karjalaisorganisaatiot Facebookissa


Kävin viime viikolla Karjalatalolla toimittamassa Karjalan Liitolle graduaineistoni. Hienoa, että Liitto otti ne säilytykseen! Samalla reissulla piipahdin talon alakerrassa olevassa SieMie-myymälässä ja ostin kuvassa näkyvän heijastimen. Hieno, eikö totta? Se pääsi samantien reppuun roikkumaan hyödyksi ja koristeeksi.

Takaisin graduun ja tuloksiin. Tutkin opinnäytteessäni, miltä karjalaisuus näyttää Facebookissa virallisesta näkökulmasta eli Karjalan Liitto ry:n ja Karjalainen Nuorisoliitto ry:n sivustoilla. Kumpikin organisaatio on aktiivisesti mukana sosiaalisessa mediassa ja niiden Facebook-sivustoilta keräsin tutkielmani nk. valmiin aineiston. En tehnyt kuvakaappauksia, vaan luetteloin tekstimuotoon havainnoimani sisällön.

Analyysini tuloksena oli, että kyseiset karjalaisorganisaatiot representoivat karjalaisuutta symbolitasolla: sivuilta oli löydettävissä karjalaisuuden symboleita, kuten murre, piirakka ja käspaikka. Symbolitason ylittäviä, nykykulttuuria ja karjalaisuutta yhdisteleviä tapahtumia, havaitsin erityisesti Karjalaisen Nuorisoliiton Facebook-sivustolla, kuten esimerkiksi Rahvaan tanssiklubi feat. Karjalainen Nuorisoliitto tai Folk goes PRIDE. 

Mielestäni jo se, että karjalaiset organisaatiot ovat läsnä sosiaalisen median eri areenoilla, kuvastaa niiden ottamaa 2010-luvun digiloikkaa. Sanoma voi olla osin perinteinen, mutta käytetty väline moderni. Esimerkiksi Karjalan Liitto ry on vahvasti nykypäivässä ja hyödyntää digitaalisuutta. Tarkastelemani organisaatiot osaavat hyödyntää Facebookia yhteisöllisyyttä kanavoivana alustana, joka tarjoaa väylän modernille perinteensiirrolle.

Tutkimustulosteni perusteella karjalaisuus elää Facebookissa organisaatiotasolla paitsi vahvasti nykypäivässä myös ilmiönä. Karjalan Liitto ry:n itsensä laatima määritelmä ”kaikkien suomalaisten foorumista” on eteen- ja ulospäin suuntautuva kuvaus. Tutkielmani virallisen tiedon osuus koostui Karjalan Liitto ry:n ja Karjalainen Nuorisoliitto ry:n välittämästä osin perinteisen, osin uudistuvan ja ajanmukaisen karjalaisuuden kuvasta. Sosiaalinen media karjalaisuuden represennoinnin välineenä korostaakin uudistuvuutta ja nuorempien jälkipolvien huomioimista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti